Mensappen Maya delar med sig av privat information till Facebook

Då jag ofta skrivit bra om mensappen Maya och uppmuntrat andra till att använda den känner jag att jag måste lyfta denna artikel som Elle publicerade igår. Det är skrämmande läsning.

I den står det att Maya skickar data om ens cykel och annat privat information till Facebook som därefter kan använda det i marknadsföringssyfte. Det som oroar mig är att inte att man får målinriktad reklam baserat på sina behov, som exempelvis att om man är gravid så får man reklam för gravidrelaterade saker, den typen av reklam tycker jag snarare (hör och häpna) är bra. Jag älskar att få reklam för saker jag behöver, det känns som en tjänst och ibland kan mina algoritmer mig bättre än jag. De vet vad jag vill ha innan jag vill ha det och jag slipper extraarbetet med att leta själv. Jag tycker om att få innehåll anpassat till mig.

Men det jag tycker är mycket allvarligt och vad som oroar mig med det här är att de med hjälp av menscykeln kan avgöra när man är som mest och minst köpbenägen. De kan med hjälp av datan se och gissa hur hormonerna styr vårt beteende under cykeln och på så sätt skräddarsy innehållet och reklamen. De kan se när vi är som mest sårbara, har som mest självförtroende och så vidare. Det här är en utveckling jag tycker är läskig. På sätt och vis kan algoritmer lära sig denna cykel ändå, redan utan denna information. Detta blir dock på en ny nivå och faktumet att mensappar säljer och delar mig sig av ens privata information gör mig så oerhört besviken.

Men samtidigt är det inget nytt egentligen. Jag har varit helt säker på att denna utveckling skulle ske. Om inte redan så snart. Jag kommer inte ta bort appen. Men det är så viktigt att vara medveten om det här och att alltid tänka kritiskt.

Hur tänker ni? Är ni förvånade? Besvikna? Är det en självklar utveckling?

 

47 gillar

Comments (24)

  • MK

    |

    Alltså, spontant känns det verkligen som intrång i privatlivet. Fick ångest av artikeln och känns som att inget egentligen ÄR privat längre.

    Iaf, så vill jag tipsa om appen Clue, likvärdig till Maya, som säger sig INTE sälja informationen vidare. =)

    Reply

    • Egoina

      |

      Tack! Det får kanske bli Clue nu då 🤗

      Reply

  • Lovisa

    |

    Äntligen läge att bli glad för min oregelbundna cykel (allt från 25 till 36 dagar)! Lycka till att hålla koll på mig 😉 mvh äger inga vita trosor

    Reply

    • Egoina

      |

      Haha! Rätt åt dom 😜

      Reply

  • Carolin

    |

    Tack att du skrev om detta! Känner mig äcklad och raderade mitt konto direkt.

    Reply

  • Mikaela

    |

    Inte förvånad, tyvärr. Allt som idag är gratis (i rena kronor) för oss som kunder betalar vi med något annat, i vanligast fall vår data. Att företag kommersialiserar på vår data är tyvärr något vi verkar få vänja oss vid. Man får nog alltid överväga om tjänsten är värd ens data.

    Reply

  • Emma

    |

    Är inte förvånad. Bryr mig inte så mycket heller faktiskt. Är av den där åsikten att jag skiter i vad företag kan tänkas veta om mig haha. Har i övrigt AdBlock så ser aldrig annonser (sorry! Vet ju att du har annonser på din blogg hehe).

    Reply

  • Bunny Therése

    |

    Fy fan tog bort appen direkt. Har inte använt den speciellt mycket utöver få daglig info om varför kroppen är som den är men ah, kan det nästan utantill nu så. Eeeek.

    Reply

  • Ewe

    |

    Haha allt det här är så Black Mirror! Om du inte sett den serien så borde du titta nuuu ☺️

    Reply

  • Jackie

    |

    Det har varit märkligt hur riktad reklam dyker upp. Läskig utveckling, men inte förvånad. De säger, att om 10 år kommer vi inte kunma skilja en fejkvideo mot en riktig, så bra kommer digitaliseringen bli. Nyligen skedde första AI-bedrägeriet, någon spelade in en högt uppsatt persons röst. Ringde sedan upp någon han arbetade med, om att föra över massa pengar. I god tro trodde kollegan, som trodde det var hans arbetskamrat. Om 10 år kan vi alltså inte lita på det vi ser på internet. Inte ens på den som ringer?? 😨

    Reply

    • Egoina

      |

      Lyssna på avsnittet om detta på dystopia! Så intressant.

      Reply

  • Cecilia

    |

    Bra att du uppmärksammar! Håller dock inte med om att riktad reklam är något positivt. Jag tror inte att vi riktigt har förmåga att känna av om vi verkligen behöver produkten eller om vi bara vill ha den väldigt starkt. En riktad reklam ökar konsumtionen på ett sätt som kanske inte är nödvändigt? Jag menar, om man känner att man behöver något så letar man väl upp och köper det utan problem?

    Reply

  • L

    |

    Kollar du aldrig sådant innan du laddar ned en app? Ganska enkelt att göra egen efterforskning.

    Reply

    • Egoina

      |

    • Egoina

      |

      Uppenbarligen bryr jag mig inte tillräckligt ändå 🤷🏼‍♀️

      Reply

    • Jos

      |

      Fast så enkelt har det inte varit att ta reda på heller? Inte direkt som att de skyltar med att de säljer vidare informationen. De har ju annonser i appen, så trodde att det var så deras affärsmodell såg ut. Inte samma sak att sälja vidare informationen till tredje part – tycker det borde vara i tydligt samtycke (dvs att det framgår TYDLIGT när du registrerar dig på appen) för att vara okej.

      Reply

  • M

    |

    Det känns absolut inte bra att de säljer vidare privat information till Facebook. Speciellt inte när den är så privat som den är i Maya. Med det sagt, så kommer jag nog ändå fortsätta använda den. Jag tycker verkligen att appen är jättebra för att hålla koll på var i cykeln man förväntas vara osv. Bra av flera anledningar. Jag kommer ha svårt att göra mig av med den!

    Reply

  • Anja

    |

    Det känns som givet att dom ska använda informationen till det, känns som nåt jag tog för givet när jag skaffade appen.
    Företag och allt sånt anpassar ju sin försäljning till när vi får lön så varför skulle de inte anpassa det till vårat mående också.

    Reply

  • Malin

    |

    Som Anders Hansen säger i sitt sommarprat ”om något är gratis så är det antagligen du som är produkten”!

    Reply

  • Robert

    |

    Känns ju lite sådär rent spontant. 😛 Däremot har jag aldrig använt den appen så just det problemet har jag aldrig haft. 😉

    Reply

  • Emelie

    |

    Men FYFAN!!! Jag har använt och hyllat Maya, den prickade alltid rätt på mens och bytte ut den mot Natural cycles. Blev sedan gravid i somras 5 dagar efter osäker period (!). Det hade alltså varit säkert i 5 dagar och vi hade sex utan skydd. Nu visste vi såklart om att det alltid finns en risk, Och efter chocken lagt sig var så såklart glada, men kan vara bra att veta för andra som också litar blint på dagarna i appen.

    Reply

  • Eva

    |

    Inte för att vara den som är den, men alla ni som har den här appen har väl godkänt något slags avtal där denna information funnits med? Utan att läsa ordentligt först såklart, som man gör. Så egentligen får man ju skylla sig själv (om det nu är något som upprör) 🤷🏼‍♀️

    Reply

  • Jos

    |

    Tack för att du uppmärksammade detta Regina, kändes viktigt för mig som användare att veta. Kram

    Reply

  • Sara

    |

    Det stämmer, jag pluggar marknadsföring och det är MÅNGA appar/hemsidor som använder sig av så kallade “facebookpixlar” för att facebook ska kunna annonsera till dig baserat på den informationen. Ett tips är att ladda ner “facebookpixel helper” till chrome, då ser du direkt vilka sidor som plockar din personliga data och inte 🙂

    Reply

Leave a comment

Arkiv