Follow my blog with Bloglovin
Headerbild för Egoinas blogg på egoinas.se
Headerbild för Egoinas blogg på egoinas.se

Analysera mera

Vi har nu gått in på analysdelen i vår uppsats och sitter idag och sönderanalyserar bilreklamer. Ska inte tråka ut er för mycket om vad vi skriver om, men det handlar om kvinnans roll. Väldigt intressant, men det känns som en hårfin gräns att inte dra för stora växlar (växlar, hah). Som tolkning av symboler till exempel. Känner mig som Freud.

En bild på yours truly för att ni gillar’t:

 

20131211-111904.jpg

 

0

Spåra från din sida.

Kommentarer (16)

  • Thea - en bildjournaliststudents vardag

    |

    Tycker det är så intressant!

    Vår B-uppsats som vi skrev i vår handlade mycket om just könsroller, och hur de framställs på bild (går bildjournalistik). Ska inte tråka ut dig, men det handlade iallafall om att vi jämförde vinnarbilderna från sveriges största fototävling ”årets bild” med den internationella ”word press photo”. Hur många kvinnor/män som representerades på bild och HUR de representerades (vinklar, känslor, vilken miljö). Så otroligt intressant, men fy vad man blev rörig i huvudet, haha!

    Kommer man kunna läsa er rapport sedan? Den låter väldigt spännande och jag skulle gärna läsa vad ni kommer fram till!

    Lycka till och kram!

    Svara

  • Robert

    |

    För att vi gillar´t. 😉

    Svara

  • Sanna

    |

    Ni kanske redan har sett det, men spana in Volvos märke! Antagligen inget ni kan använda i uppsatsen, men ändå lite kul. Fick en chock när jag såg det i höstas och fattade vad det var, haha

    Svara

    • egoina

      |

      Vi använder oss av en reklam från Volvo, dock endast innehållet. Men eller hur är deras logga sjuk!!!

      Svara

  • Cecilia

    |

    Men fyfan vilket intressant ämne! Brinner verkligen för det där! Skulle gärna vilja läsa den av ren nyfikenhet och ”mer-kött-på-bene-i-ämnet-känsla”. Är det möjligt att få ta del av innehållet? 🙂

    Svara

    • egoina

      |

      Får se, kanske kan gå 😀

      Svara

      • Ellen

        |

        Vadå med Volvo??? Vill också veta!:o

        Svara

        • egoina

          |

          Googla Volvo och titta på deras logga. Det är en manlig symbol 🙂

          Svara

          • Rajalampi

            |

            Fast egentligen är det symbolen för järn. Men ja, en kan lätt tro att män och järn är samma sak, för de är väldigt lika varandra. Symbolmässigt alltså. ^^

  • Sofia

    |

    Vad kul! Tänkte direkt på den här reklamen som jag själv använde till en analys i min förra utbildning. Kanske inte alls är till hjälp i er uppsats men kan ju vara värt att dela med mig av länken i alla fall. Ganska kul reklam dessutom. 🙂 Lycka till med uppsatsen!

    Svara

  • Angelica

    |

    Tycker det låter jätteintressant! Och viktigt!!

    Svara

  • ida

    |

    Så vacker du är :D!! hoppas det går bra !!

    Svara

  • Sofia

    |

    Har nästan ALDRIG sett en kvinna i en bilreklam om hon inte är en fru/mamma som väntar hemma på mannen som kommer med bilen? Men väldigt spännande och viktigt ämne!

    Svara

  • Amina

    |

    haha, är inne och kämpar på samma sak. (B-uppsats i mkv) Skriver om hur manligt/kvinnligt skildras i Julia (9-14 år) Vi är inte inne på analysdelen ännu men semoitisk analys är SÅ kul. Smått avundsjuk alltså.. Man tänker bara ”Wow! Vet dom ens det här själva!?” när man är klar oftast. (Y)

    Svara

Lämna en kommentar

Arkiv