En glass du inte ångrar dagen efter
”En glass du inte ångrar dagen efter”, står det på en reklamposter från Nicks. Jag ifrågasatte den på min instastory igår och idag ringde Expressen upp mig och ställde några frågor. Läs artikeln här.
Jag vet att kampanjen menar att vara lite lustig och anspela på bakfylleångest, men den är problematiskt då den både triggar ätstörning och bidrar till ångest kring mat.
Att tänka oj jag borde inte ätit det där är inte sunt och det är tråkigt att de vill stå bakom en marknadsföringskampanj som uppmuntrar till att känna ångest över någonting man ätit. Har man inte redan ångest över vad man äter (och inte äter) uppmuntrar kampanjen det beteendet. ”Men det här är väl ganska oskyldigt i ett större perspektiv”, undrade reportern. Det är just det som är grejen, att det är det inte. Det är ännu en sak i raden av många som påverkar vår relation till mat och att trycka det sådär skämtsamt och självklart på en reklamposter är inte oskyldigt, det är att bekräfta och uppmuntra hjärnspöken.
Jag tänker främst på yngre personer som kanske möts av det här meddelandet på väg till skolan eller personer som har en ätstörning eller ett komplext förhållande till mat, för dem blir ju detta bara en ytterligare trigger.
Det är kul med bra alternativ till vanlig glass och jag vet ingenting om Nicks produkter, men att den här marknadsföringen kunde passera kan jag inte förstå.
Nicks har för övrigt sagt att de tagit till sig kritiken och svarade mig såhär:
Så vi får hoppas att vi slipper mötas av liknande budskap i framtiden. Heja!
194 gillar
Frida
| #
Rent spontant känner jag att jag mycket hellre får i mig grädde och socker, än sötningsmedel och andra konstigheter. Tåls ju att diskutera vilket som är hälsosammast… I allmänhet är jag så trött på att allt måste vara så himla hälsosamt. Känns inte alls hälsosamt med ett helt samhälle som går runt med ångest för de inte är ”hälsosamma nog” typ. ?
Svara
Emelie
| #
Har precis samma tankar! Varför är det så fult att äta hederligt vitt socker? Men okej med aspartam osv… Tycker de går till överdrift. Allt handlar väl om måtta? Även om jag själv ofta väljer mer av det goda pga lajvet 🙂
Svara
Caroline
| #
Fast var har du hört att sötningsmedel är dåligt? ? Man ska äta vääldigt stora mängder isf.
Svara
Simon
| #
Sötningsmedel och ”andra konstigheter” (vad nu det är gör konstigheter) du ens syftar på, i dem mängder vi konsumerar är idag inte skadligt.
Det är bra med sånna här produkter, då kan vi som bryr oss lite om hälsan unna oss lite utan att det lika enkelt bidrar till onödig viktuppgång alternativt behöver dra ned på annan mat för kompensation.
Svara
Robert
| #
Heja! Uppmärksamt där. Kan tänka mig att det finns en massa budskap överallt som borde ifrågasättas. 😛
Svara
clara
| #
Idiotisk reklam faktiskt.
Svara
L
| #
Håller helt med! Hatar sånt här som anspelar på ångest relaterat till mat och träning. Riktigt illa av dom… att dom dessutom motiverar det med ”ett hälsosammare val” så är det tydligt för mig att det inte är kopplat till bakisångest. Men sen så är jag väldigt svart på vitt gällande den här frågan.
Är glad över att du la upp den och uppmärksammade både dom och andra på detta 🙂 kram kram!
Svara
M
| #
Men fy tusan! Hemsk reklam. Bra att ni reagerat så det uppmärksammats! Människor har tillräckligt med ångest (av många olika anledningar) som det är. Hoppas den här reklamen försvinner snarast.
Svara
hl
| #
Ja usch, blev så arg av den där reklamen! Jag kämpar mot en ätstörning och har kommit långt i behandlingen men det här tryckte verkligen på matångestknapparna.
Svara
Andrea
| #
Samma här. Men vi vinner över den jävla sjukdomen i slutändan, det vet vi! Heja dig ?
Svara
Hl
| #
❤️❤️
Svara
Camilla
| #
Så himla bra gjort. Jag reflekterade också över reklamen att NEJ det känns väldigt fel. Gjorde dock inget åt saken. Tänkte att det kanske var mest jag som är störd pga ätstörning. Sååååå tack för att du tog upp det. Det är ju dessa små saker som hela tiden naggar, påminner och ger skuldkänslor kring mat mm. Tack för att du uppmärksammar och säger ifrån <3
Svara
J
| #
Jag har själv hjärnspöken som hemsöker mig när jag äter något dåligt, hoppar träningen osv. Den här reklamen triggar verkligen. Kan känna lite ångest när jag läser den. Bra att säga till! Hoppas dom tänker sig för nästa gång vilka signaler som utstrålas.
Svara
Lou
| #
ÄLSKAR att du reagerar och vågar ta ställning till skillnad från många andra bloggare som bara späder på hetsen om sjuka ideal… Sluta aldrig blogga, Egoina! Du är bäst <3
Svara
Egoina
| #
<3
Svara
Saga
| #
Jag håller med dig helt i detta! Tack för att du reagerar och ifrågasätter <3
Svara
Sarah
| #
Hej Regina! Har du testat fun lights nya mojito smak? Har för mig att du gillar mojitos?
Jag tänkte på dig när jag såg den, så jag blev tvungen att testa. Gillade den inte. ??
Svara
Egoina
| #
Jag har inte testat, men det låter gott! Men om du inte gillade den kanske jag ska bespara mig mödan. Haha 🙂
Svara
Sarah
| #
Njaa fast de som gillar mojito gillar nog den också! För den smakade inte illa ?
Svara
Andrea
| #
Så bra, Regina, att du sätter fingret på exakt det som svider med den där kampanjen! Jättebra formulerat. Tack! ❤️?
Svara
Ebba
| #
Med tanke på att vanlig glass kan vara väldigt dålig för hälsan med alla möjliga tillgjorda sockerarter, härdade fetter osv så känns den glassen som ett hälsosamt alternativ. Självklart finns det ju hälsosamma äkta glassar med riktiga ingredienser som grädde, ägg, socker osv, men ofta är ju inte glass det minsta nyttigt med tanke på alla tillsatser och konstigheter.
Även mycket socker och fett är ju dåligt för hälsan ”på riktigt” och kan ju leda till massor av sjukdomar! Så jag anser att reklamen är bra, man borde uppmärksamma mer hälsosam mat i en värld där alla blir mer och mer överviktiga och stillasittande!
Dock tycker jag förpackningens design ser ut att tilltala yngre människor, och det i kombination med reklamen känns som det kan ge en felaktig bild till yngre människor!
Svara
Johanna
| #
Men det är ju inte glassen i sig som är problematisk eller diskuteras. Det är reklamen och budskapet reklamen förmedlar.
Svara
Sofia
| #
Heja dig! Bra att du uppmärksammar dem om hur reklamen tolkas.
Svara
Nilla
| #
Så glad att jag vågade skicka bilden till dig och att du står upp för oss alla! Säger det igen, du är en sann förebild. Håller med ovanstående – sluta aldrig blogga! ❤️
Svara
Egoina
| #
Tack snälla! ❤️ och tack för att uppmärksammade mig. Allt är egentligen din förtjänst! Heja dig!! ??
Svara
Nilla
| #
❤️☺️
Svara
Caroline
| #
Jag tolkade inte alls som bakfylleångest ö.h.t! Utan just som du skriver, slippa ha ångest över sockerintag. Enbart.
Svara
Martina
| #
Enda glassen jag nånsin ångrat är om jag köpt nån som inte varit god! Glass utan socker låter som glass jag skulle kunna ångra faktiskt… 😉
Svara
Egoina
| #
?
Svara
Johanna
| #
På tal om dålig marknadsföring, är det bara jag som reagerat över Lykos tv-reklam ”För en perfekt yta”? Jag tycker den anspelar på att det spelar ingen roll om man mår dåligt invändigt så länge man visar att man har ett vackert yttre, bra jobb osv. Tänker främst på den med kvinnan i hissen ?
Svara
Emma
| #
Har precis gått igenom en vecka av att inte kunna äta mer en en skål yoghurt om dagen pgr så mycket ångest och illamående av att äta. Började äntligen må lite bättre och möttes då av deras reklam påväg till jobbet. Så himla tröttsamt att bli påverkad inifrån sitt eget huvud och utifrån där samhället pressar mer i halsen att man inte duger till 🙁 Tack snälla för att du tar upp detta, känns så himla bra när andra också ryter ifrån <3 Blev helt matt av att gå in på Nick's Instagram och läsa igenom hur människor påstår att det klagas för mycket och att vi som klagar är känsliga. Ofattbart hur människor kan säga sådant när vi är så många som kämpar. Usch. Heja dig Regina!
Svara
Nilla
| #
❤️stor kram till dig!
Svara
Emma
| #
Tack, kram till dig också <3
Svara
Fanny
| #
Jag brukar inte vara den som reagerar negativt på saker men i detta fall gjorde jag faktiskt det. Sänder tyvärr helt fel signaler, förstår inte hur de tänkte alls.
Svara
H
| #
Så himla bra att du uppmärksammar detta. Och jag håller med dig 100%. Tycker, för övrigt, att det är toppen med ett hälsosammare alternativ till glass MEN men jag tycker nog att det borde gå att marknadsföra utan att anspela på matångest.
Tycker också förresten att du verkar så bra på att ge kritik. Du är tydlig, trevlig och framför allt nyanserad. Det blir liksom inte hatkampanj mot glassen i sig utan du har förmågan att kritisera delar av något med ändå uppskatta andra delar. Kan tyckas självklart kanske men tycker det verkar vara så pass ovanligt att jag vill påpeka det.
Stor kram!
Svara
Egoina
| #
Tack vad snällt sagt <3
Svara
emma
| #
nu utgår de säkert i från att var och varannan inte har en ätstörning utan en sund relation till mat. Jag har själv en ätstörning och är väl medveten om det. inget att hymla om, men inte fan triggas jag av en reklamskylt. FInns större problem i världen än lite glass på en pinne.
Svara
Sara Karlsson
| #
Jag har en ätstörning och har så mycket ångest kring mat att jag inte kunnat äta glass och godis på flera år. Kan bara säga att den den reklamen triggande igång mina tankar rejält.
Svara
Nilla
| #
Mega stor kram till dig! Hejjar på dig ?❤️
Svara
Natalie
| #
Störd reklam. Så onödig. Hoppas de gör om reklamen för känslan jag får av deras varumärke är matångest, ätstörningar och smalhets. My god. Vårt samhälle är fullt av det så det räcker.
Svara
Sara
| #
Jag såg också den nyss! Jag tar själv inte åt mig särskilt mycket av reklam som uppmuntrar till hets över mat, men jag tycker också att man kunde ha marknadsfört glassen på ett trevligare sätt, som inte antytt att man borde få ångest av att äta vanlig glass.
Svara