Follow my blog with Bloglovin
Headerbild för Egoinas blogg på egoinas.se
Headerbild för Egoinas blogg på egoinas.se

Money well spent

Jag hade en period för några år sedan då jag gick och fixade mina naglar regelbundet. Jag älskade verkligen att ha fina naglar, så jag såg så mycket fram emot att fixa dem igår.

Resultatet då?

En skadad tumme och naglar som såg ut precis som innan jag gick dit, fast kortare. Haha. Typ höjden av fail?

Jag ska inte hänga ut stället, men alltså jag blev chockad över hur oseriösa de var. Ingen verkade kunna svenska (eller ens vilja kommunicera med mig på något språk), verktygen de använde har nog aldrig blivit tvättade och de hade nagellacksborttagning i en Vitamin Well flaska(!). På den nivån var det.

Jag bad om gellack och fick välja färg på en karta. Jag valde ljusrosa och tjejen började med att fila mina naglar och fixa till dem. Hon råkade klippa av för mycket av nagelbandet så att min tumnagel började blöda ganska rejält. Hon försökte stoppa blödningen en liten stund genom att trycka papper (dränkt i desinfektion) mot såret. Men det slutade inte och till sist gav hon upp och tejpade fast en bit papper vid kanten, och fortsatte helt enkelt fixa nageln ändå. Trots blod. Så nu är den skev nertill och det är intorkat blod under nagellacket.

Sen var det ju det här med färgen. Jag valde en färg som på testkartan såg ljusrosa ut, nästan vit. Men resultatet blev bara ett glansigt lack med en hint av rosa. Jag förstod i efterhand att nagellacken antagligen var målade på vita lösnaglar och att den därför såg heltäckande ut trots att den inte var det. Jag ville ju ha en färg! Nu ser det knappt ut som jag gjort något.

 

Vad kostade mina nästintill oförändrade naglar och skakade tumme mig då? Jo. 400 kronor! Haha, alltså jag orkar inte. Jag är en sån TÖNT. Jag borde ju sagt till, eller åtminstone bett om någon form av rabatt. Men nej. Jag och logik = inte samma sak.

 

Logiskt tänkande: Det här var inte färgen jag pekade på. Jag borde be dem göra om det.

Mitt tänkande: Jag borde ju fattat att de målat nagellacket på en vit provnagel och att färgen inte skulle bli så i verkligheten. Det var dumt av mig.

Logiskt tänkande: Nageltjejen klippte för långt in på nagelbandet så att jag började blöda och brydde sig knappt om att ens stoppa blödningen, utan fortsatte så att nedre delen av nageln är skev och missfärgad. Hon borde göra om, eller så måste jag åtminstone få rabatt. Kanske inte behöva betala överhuvudtaget? Såhär ska det inte gå till.

Mitt tänkande: Gud vad jobbig jag är som börjar blöda och hålla på. Så pinsamt. Jag borde kanske betala MER med tanke på allt besvär jag ställt till med?

 

Mvh/ Tjejen som inte vill vara till besvär.

 

20 gillar

Kommentarer (59)

  • emblas.se

    |

    Men vilken skämtsalong!
    Hade det varit i USA hade du kunnat stämma dem in på bara skinnet 😮
    Och ja du borde definitivt ha kunnat kräva en rejäl rabatt…

    Svara

  • Simona

    |

    Hatar när sånt händer! Så sitter man där artigt och ”vill inte vara till besvär”. Sen kommer man på i efterhand allt man skulle ha sagt när man var där… Själv har jag blivit ganska bra på att säga ifrån, men hatar de gånger man liksom inte finner sig i situationen förrän det är för sent.

    Svara

  • Josefine

    |

    Men gud!
    Du borde verkligen inte ha betalat för det där, men jag hade förmodligen gjort som du.

    Vill (för alla!) påpeka hur viktigt det är att gå till seriösa nagelterapeuter då det är så lätt att förstöra naglarna för en lång tid framöver om man inte gör rätt! Det är värt att betala lite extra jämfört med vad alla dessa asiatiska (vet inte om det var en sån regina var på..) salonger tar.

    Svara

    • Egoina

      |

      Håller med! Det var verkligen stor skillnad. Borde gjort mer research.

      Svara

    • Citrin

      |

      Håller med! Samma med tandblekning och ögonfransförlängning…

      Alltså jag vill inte skrämma någon men smutsiga redskap i närheten av blödande nagelband (eller ögon och mun för den delen!) kan i värsta fall sprida smittor och/eller orsaka blodförgiftning. OBS att det är superovanligt så klart, men det kan i värsta fall hända. Borde vara större kontroll på såna ställen 🙁

      Svara

    • L

      |

      För att asiatiska salonger är automatiskt inte seriösa?

      Det handlar väl mer om individuella salonger och hur bra dom är.

      Svara

      • Lisa

        |

        Nej vanligen är de inte det. Har en sådan salong i närheten av där jag bor och de är fruktansvärda.

        Svara

  • Sofia

    |

    Men gud vilket oseriöst ställe :S

    Svara

  • Citrin

    |

    Åh nej jag är precis likadan! Jag är nog alltid rädd för att de jag klagar på ska bli skitarga och börja skälla och gapa på mig (det värsta jag vet är att bli utskälld som om man vore ett barn…). Som tur är så har jag blivit vän med min frisör så konstigt nog kan jag alltid säga till henen om något inte blir helt rätt. Men så fort det är ”främlingar” blir jag helt tyst och förlägen. Så knäppt. Jag är med i en bokbytarklubb och efterlyste nyligen en bok som är svår att få tag i. Hittade någon som fick sin bok, medan jag väntade skitlänge tills paketet kom, fick betala 250 kr i avgift (paket från USA), och sedan upptäckte att hon tagit fel på titeln och skickat en med snarlik titel… Blev så jäkla trött och besviken. Men sa aldrig något till hon som skickat, tänkte att det nog ”honest mistake”.. Suck vad mesig man är.

    Svara

  • Maja S

    |

    Klart du ska klaga!
    Man betalar ju för en tjänst o då ska den vara ordentligt gjord.

    Har läst i vår tidning o på andra ställen om detta slarv hos nagelfixare.
    Slipar för mycket på nageln, klipper för långt ner på nagelbandet osv

    Bedrövligt!

    Svara

  • Jennyjenny.se

    |

    Känner så igen mig i hur du hanterar det ! Man blir ju så arg o besviken för man har ju betalat för den där dåliga behandlingen. Det går ju faktiskt att gå tillbaka efteråt o klaga till ägaren/chefen (även om jag nog inte skulle göra det…)

    Svara

  • Ida

    |

    Jag tycker att du ska prata med miljökontoret eller motsvarande i den kommun den här salongen ligger så de får gå ut på en inspektion, låter inte som hygienen var den bästa så som du beskriver.

    Svara

    • ab

      |

      Håller med. Det blir små skador och smittorisk (t.ex. hepatit) när de klipper nagelbandet även när de inte får kunden att blöda.

      Svara

    • Marie

      |

      Jag håller med! En del kommuner har att man kan skicka in synpunkter via hemsidan så då kan man vara anonym om man vill 🙂

      Svara

  • Nathalie

    |

    Ja Gud, jag är PRECIS likadan och lägger alltid, alltid över skulden på mig själv vad det än handlar om. Det är ganska betungande faktiskt och inte alls schysst mot mig själv.
    Kram ❤️

    Svara

  • Anna

    |

    Antar du var på väla
    Gå in dit igen, de är inte seriösa som du märkte.
    Jag går hos Jenny på J&k nails på tågaborg, hon och Ken har jobbat där. De anställda gör slavarbete, de betslar inga avgifter lr försäkringar.
    Rekommenderar j&k.
    Absolut skulle du sagt till, synd du åkte iväg idag. Självklart skulle du sagt till att du ej valde en genomskinlig ”färg”, de skulle gjort om det och du skulle ej ha betalt 400:-! Galet!

    Svara

    • Lovisa

      |

      Ber om ursäkt ifall jag missuppfattar, men rekommenderar du en salong som gör slavarbete, inte betalar avgifter eller försäkringar?

      Svara

      • Marielle

        |

        Jag tror att salongen på Väla, där Jenny och Ken arbetat tidigare, är salongen där Anna menar att det finns slavarbetare etc. J&k nails som hon rekommenderar är salongen där de arbetar nu.

        Svara

      • Fanny

        |

        Nej det gör hon inte, hon berättar att denna Jenny har jobbat på den oseriösa salongen Egoina var till.

        Svara

      • Tess

        |

        Tror hon menar att hon går hos j&k (vilka hon rekommenderar) men de har jobbat på väla, salongen hon antar att egoina varit på och det är dem som gör slavarbete.

        Svara

    • Egoina

      |

      Nej, det var inte där. Tack för tipset 🙂

      Svara

  • Marielle

    |

    Åh, jag är likadan när det kommer till det där med att vara till besvär. Gjorde akrylnaglar på en ny salong här i Stockholm nyligen och det blev uselt. Flera av naglarna fick glitterkorn i sig på grund av dåligt rengjorda penslar och den första nageln ramlade av efter mindre än en vecka. Allt bara för att jag var snål och hittade en billig deal på Let’sDeal. Never again säger jag bara. Inte klagade jag på glittret på plats i salongen eller hörde av mig angående den dåliga kvalitén heller såklart. Måste hitta en favorit och hålla mig till den. Någon som vet någon bra salong i centrala Stockholm kanske?

    Svara

    • Lovisa

      |

      Jag vill egentligen gå till någon liten salong, inte kedja men five five nails i mood gallerian är riktigt bra. 400 för Shellack och man ser att allt är riktigt hygieniskt. En gång gjorde de mina naglar i fel form (mvh en som inte är rädd för att vara jobbig) och då fick jag 20% rabatt 🙂

      Svara

  • Lisa

    |

    Gå tillbaka! Även om du inte sade till samma dag så spelar det ingen roll för du ska inte betala pengar när du blir missnöjd. Låt dem göra om det gratis! När jag går och klipper mig och kanske märker dagen efter att det är något jag inte trivs med så går jag tillbaka bara och ber dem justera det.

    Svara

  • Jessica

    |

    Åh, var med om liknande. Dom tryckte ner mina nagelband, gjorde så ont. Vet inte om jag är extra känslig men har alltid tänkt att det ska va lite mysigt att sitta där, tom skönt. Men har bara gjort naglarna en gång, och det gjorde bara ont haha..
    men något gick ju inte rätt till för jag fick infektion i inprincip varenda nagel. Kom var från nagelbanden. Tog bort naglarna hemma efter två veckor (skulle ha naglarna inför balen så drog ut på det) och sen har jag aldrig vågat prova igen ;(
    Ville inte klaga heller för hon som gjorde mina naglar sa åt mig hela tiden surt att jag skulle slappna av i händerna. Vilket va svårt för det gjorde ont haha… ja usch.

    Svara

    • Egoina

      |

      Nej men fy vad obehagligt! 🙁 Jag slutade faktiskt göra naglarna för att jag var med om att de filade så mycket ovanpå naglarna att det gjorde jätteont. Brändes och ilade. Ryser fortfarande när jag tänker på det. Därför vågade jag bara gellack denna gång.

      Svara

      • Cilla

        |

        Ja fy fan samma sak hände mig! Varför säger man inte till?!? Hon filade med en slipmaskin typ ovanpå nageln tills den var tunn som bakplåtspapper. Det sved och gjorde svinont ända tills det växte ut. Har köpt Depends gellack kit och gör allt hemma. Funkar så bra! Finns i Norge och på depend.no eftersom det inte får säljas i Sverige längre (men jag har aldrig haft problem och använt det i fyra år)

        Svara

    • K

      |

      Men alltså va??! Sa åt dig surt att slappna av? Var fan är servicekänslan hos vissa människor??! Inte ok att jobba i en servicebransch och bete sig så.

      Svara

  • Lovisa

    |

    Åh känner så igen mig i att inte vilja vara till besvär… förra veckan var jag och mamma ute och åt lunch på en ”lite finare” restaurang, beställde hamburgare välstekt men fick en lika medium som den min mamma beställt. Vinkar jag till mig servitrisen och ber om en ny? Nej då, jag äter upp i tystnad och ger dessutom bra med dricks när jag betalar! Helt hopplöst.

    Svara

  • Pia

    |

    Haha, jag tänker likadant.. så dumt!!

    Svara

  • Anne

    |

    Men shit, mår typ dåligt av att du betalade 400kr för det dåliga :S

    Svara

  • Hanna

    |

    Jag är likadan. Speciellt nör den personen som utfört ”jobbet” inte kan svenska eller engelska. Då drar jag mig verkligen för att klaga för jag tänker att jag ändå inte kommer kunna göra mig förstådd :/
    Har själv nerslipade naglar nu på själva tjockleken. Så naglarna är supertunna och går av hela tiden. Bara föe att personen slarvade och slipade ner alldeles för mycket…

    Svara

    • Egoina

      |

      Ja, men precis! Det blir extra jobbigt då. Åh men vad störigt 🙁

      Svara

  • Sabina

    |

    Förstår precis hur du menar för jag är lika konflikträdd, men du borde verkligen kräva tillbaka pengarna :O du blöder ju och allt!

    Svara

  • Sara

    |

    Jag tycker inte att du borde ha betalat alls! Vad du fick, var verkligen inte det du bett om. Man får ju visa färgerna så som de kommer att se ut på riktiga naglar, inte vita lösnaglar! Vad är det för vits med det? Vilket oprofessionellt ställe!! Tyvärr hade jag säkert också betalat, för jag hade nog inte kommit på tanken att vägra göra det. Sedan vill jag heller aldrig vara till besvär, en egenskap jag verkligen ogillar hos mig själv.

    Svara

  • Kicki

    |

    Hej
    Kellys Nails på Drottninggatan i Helsingborg är bra.(Om det fortfarande är samma ägarinnan vill säga )
    Mina yngsta dotter har alltid gått dit o min äldsta har också varit där efter att hon också varit hos en oseriös innan.

    Svara

  • Jeanette

    |

    Åh vad jag känner igen mig! Din stackare!

    Svara

  • Sandra

    |

    Åh, jag är precis likadan.. betalade nyss 1700:- för slingor och klippning hos frisören och blev inte alls nöjd.. färgen når inte ner i botten och det var ju utväxten jag ville fixa liksom, dessutom blev den mycket mer silvrig (nästan grå) än jag bad om och jag bad henne tunna av håret rejält och klippa upp men ser typ exakt likadant ut som innan.. om jag går tillbaka och klagar? Nej givetvis inte..

    Svara

    • Egoina

      |

      Var med om samma i vintras 🙁 Det är ju ännu värre, 1700 kronor liksom! Du måste gå tillbaka! Ta med dig någon och bara gör det!

      Svara

  • Emelie

    |

    Hittade ett ställe som gjorde spraytan för 250kr, sjukt bra tyckte jag men… stället var i en smutsig källare där de knappt kunde svenska. Spraytanen blev fläckig och jag har nog aldrig känt mig så äcklig som just då, inkletad i fläckig spraytan. Borde ju då, redan när jg satte min fot i källaren, vänt på klacken.

    Svara

  • ab

    |

    Var på ansiktsbehandling en gång och det var obehagligt med ångan (för varmt och jobbigt att andas) men jag härdade ut. Efteråt svällde ansiktet upp och jag var inbokad att ta ID-foto nästa dag. Tvekade om att klaga och när jag hade bestämt mig för att göra det var verksamheten redan nerlagd.

    Svara

    • Egoina

      |

      Nej, men usch 🙁

      Svara

  • Jackie

    |

    Du beskrev mig just när jag är missnöjd efter hårfärgning hos frisör. Mvh konflikträdda tönttjejen

    Svara

  • Bella

    |

    Usch, vad dåligt! Hade tyvärr inte heller klagat, hade betalat och knutit näven i fickan av ilska..

    Det är klart att alla gör misstag ibland, men har man något uns av servicekänsla så ska ju kunden gottgöras på något sätt!

    Svara

  • Hanna

    |

    Jag tycker verkligen att du inte skulle accepterat den behandlingen. Samtidigt förstår jag att du inte klagar. Vem vill vara ”den jobbiga”….

    Svara

  • Kristina

    |

    Antar att du var i Helsingborg? Vart i såna fall? Så man inte går dit 😮

    Jag har gått till de på Väla som är vid TGR.. väldigt oproffsiga och kan inte svenska.. har gått till aya beauty på söder. De kan inte svenska heller riktigt men de var trevliga åtminstone och duktiga! Finns också vid Gents i stan ett nytt ställe som heter Katy nails Helsingborg.. de pratar inte heller svenska alla men det är ändå bra resultat och man får det man vill, plus billigare än Väla!

    Svara

    • Egoina

      |

      Det låg på Väla… 😉

      Svara

  • Sara

    |

    Jag har råkat ut för en liknande situation (med blodvite och allt). Skämdes typ över naglarna när jag gick därifrån. Satte på mig vantarna direkt jag lämnade salongen. Men jag tog mod till mig och ringde till salongen dagen efter. Jag fick komma tillbaka och tjejen fick en chans att göra om. Denna gång blev de jättefina! Och de uppskattade min ärlighet och jag fick borttagningen en månad senare gratis.

    Svara

  • K

    |

    Men åh jag blir så arg! Inte på dig men på salongens oprofessionellt handlande!! Sen vet jag hur det är att vara lam och inte våga säga till utan mest vilja smita därifrån för man tycker det är så besvärligt men alltså det där skulle du ju inte behövt betala en spänn för! Och om salongen inte inser (eller inte bryr sig om??) hur oprofessionellt de handlar och att man inte kan hålla på så tycker jag faktiskt att du SKA nämna dess namn så att andra slipper gå dit och uppleva samma sak! Det är väl inte mer än rätt, är man ett serviceställe får man räkna med att folk betygsätter, recenserar, tipsar och avråder! Det är inget ”hänga ut”. Om du ändå inte vill skriva här så säg det i alla fall till folk du känner i Hbg med omnejd så de slipper.

    Svara

  • Therese

    |

    Hoppas inte det var på väla!! Min kompis gjorde där, fick liknande sår med men sedan även någon svampinfektion som påföljd, det är fortfarande inte helt läkt än, inte konstigt med tanke på hur verktygen ser ut men ändå, så läskigt 🙁

    Svara

  • Frida

    |

    Alltså va? Blir förvånad att det är så många som inte ”vill vara till besvär”. Enligt min värld så är ju just de personerna verkligen till besvär! Tänker såhär, om jag ägde en butik/salong och en utav mina anställda misskötte sig och det får resultatet att jag förlorar kunder – utan att jag fått chansen att rätta felet, så är det ju verkligen besvärligt och något jag velat veta.

    Jag säger alltid till. Om jag inte gör det på plats så skriver jag ett mejl till företaget så fort jag kommit hem. Men jag mejlar också företaget om en anställd gjort något riktigt bra 🙂

    Svara

    • Egoina

      |

      Good point! Och vad fint att du skriver när någon gjort något bra också 🙂

      Svara

  • Jenny

    |

    Det var bättre på den gamla goda tiden när du hängde hos mig i Malmö

    Svara

    • Egoina

      |

      Verkligen!! 🙂

      Svara

  • eli

    |

    Men åh, vilken hemsk upplevelse!!
    Har du vägarna förbi Malmö någongång och vill få fina naglar så är du alltid välkommen till min salong på Gustav Adolfs Torg!

    Svara

  • Maja

    |

    Men åh ♥️

    Svara

  • Hanna

    |

    Måste tipsa om Lisen på studio colorista om du ska göra naglarna i Hbg. Superduktig, proffsig och jättetrevlig! Kolla insta lisensnaglarstudiocolorista hargjort hos henne i många år, värd varje krona 🙂

    Svara

  • Sara

    |

    Förstår faktiskt inte att du satt kvar i stolen efter att din tumme börjat blöda och nageltjejen bara gör sådär. Då hade jag rest på mig och gått ut igen. Men sen har jag inga problem med konflikter eller dylikt heller. Att ryta ifrån eller bara gå om man är rädd för att säga något.

    Svara

Lämna en kommentar

Arkiv