Follow my blog with Bloglovin
Headerbild för Egoinas blogg på egoinas.se
Headerbild för Egoinas blogg på egoinas.se

Renaults designchef: ”Var nyfiken och våga ta för dig”

wpp disabler
Artikeln är ett annonssamarbete med Renault

Agneta Dahlgren är en av Europas mäktigaste kvinnor i bilbranschen. För över tjugo år sedan började hon sin karriärsresa på franska Renault, där hon idag är designchef för elbilsegmentet. Nu hoppas hon att fler unga ska få upp ögonen för vilka enorma möjligheter det finns inom branschen.

Agneta Dahlgren har sina rötter i Ulricehamn, och började studera på Luleå tekniska högskola i början på 90-talet. De sista åren studerade hon på ett franskt universitet, med inriktning på industridesign.

Som bosatt i Frankrike kändes det naturligt att söka sig till ett franskt företag, men helst ett som hade relation till Sverige. Hon fick jobb på Renault, som just då hade ett samarbete på gång med Volvo. Samarbetet blev aldrig av, men Agneta blev kvar på Renault – ett beslut hon aldrig ångrat.

Mångfald – en framgångsfaktor

När Agneta började på Renault var företaget väldigt franskt, och samarbeten med andra länder var få på den tiden. Idag har Renault Group 120 000 medarbetare runtom i hela världen. På designavdelningen i Paris där Agneta är, jobbar 500 personer med 30 olika nationaliteter.

– Det viktiga med internationellt samarbete är att vara medveten om kulturella skillnader, att till exempel japaner jobbar på ett sätt, och fransmän på ett annat. Att ha förståelse och respekt för varandra är grunden för att det ska fungera. Det ger verkligen något extra i vardagen att ha kollegor från alla möjliga kulturer. Det är både roligt, inspirerande och extremt lärorikt.

Temaresor för att hämta inspiration

Agneta har alltid varit mycket intresserad av teknik men har också det konstnärliga och kreativa i sig. Att jobba med just design av bilar gör att hon får använda båda hjärnhalvorna på ett spännande sätt.

– Det är komplexa produkter som kräver kunskap ur en massa olika perspektiv; teknik, data, grafisk design, exteriör, interiör, anatomi osv.

Utvecklingen av det kreativa och artistiska perspektivet är något som Renault valt att satsa mycket på i sin verksamhet. Agneta har varit med på många av de olika temaresorna som företaget anordnat genom åren för att ge medarbetarna chansen att hämta inspiration från olika ställen i världen.

– Vi kan vara en grupp personer som åker till ett ställe och studerar arkitektur eller åker till ett annat land för att förstå deras kultur. Det kan också vara ett speciellt tema där man till exempel jobbar med trä, eller blåser glas. Då åker man en grupp på fem till tio personer och är borta någon vecka, och det går självklart på arbetstid. Det är fantastiskt att Renault lägger så mycket resurser på det här. Det ger oss inspiration och hjälper oss verkligen att jobba bättre tillsammans.

Nya perspektiv behövs inför framtiden

Agneta, som jobbat med bilar i många år, konstaterar att det är en otroligt spännande tid som vi lever i just nu, eftersom det är så mycket nytt och revolutionerande som händer i branschen. Förutom elbilar, som tar allt större plats på marknaden, går vi också mot utvecklingen av det vi kallar ”Autonomuos Driving” – bilar som inom en ganska snar framtid kommer att vara självkörande.

– Bara det gör att helt nya och stora frågor måste ställas – hur ska man anpassa bilen för en person som sitter på en förarplats, men som inte behöver köra hela tiden och därför kan göra massa andra saker samtidigt? När de här nya behoven kommer så blir det helt andra perspektiv att jobba med vad det gäller både teknik och design.

På frågan om vad som är den viktigaste egenskapen för att göra en karriär i bilbranschen svarar Agneta att nyfikenhet är ett måste.

– En av de absolut viktigaste egenskaperna är att vara intresserad och vilja utforska nya områden. Våga ta för dig och visa vad du kan. Dela med dig av vad du tycker och tänker och gör det på ett professionellt sätt. Då kan du gå hur långt som helst.

Vill du vara med på Renaults resa att utveckla framtidens bilar? Läs mer här om hur det är att jobba på Renault och vilka möjligheter som finns.

Artikeln är ett annonssamarbete med Renault
15 gillar

Taggar:

Kommentarer (14)

  • Hanna

    |

    Hmmm känns som att inlägget är ett till aprilskämt? Eftersom att det ligger precis efter inlägget om att Nettan är såld… Hmmmmm. Lurigt. Gillade kött-skämtet mer 🙂

    Svara

    • Egoina

      |

      Haha nej! Detta är en annons från Renault 🙂

      Svara

  • Emma

    |

    Vänta va? Vad är detta haha? Har du skrivit artikeln eller?
    Förlåt men förstår inte vad detta har med bloggen att göra eller hur det är relevant till dina läsare.

    Svara

    • Egoina

      |

      När det står ”annonssamarbete” så är det en annons, precis som banners och annat. Det är alltså inte jag som utformat/skrivit den och det är inget blogginlägg egentligen. Har haft sådana tidigare, t.ex. från Systembolaget. Annonsen ligger uppe någon dag och sedan försvinner den, precis som andra annonser. Men utformningen är relativt ny, så borde kanske förklara det i ett inlägg 🙂 Det är ju heller inte meningen att det faktiskt ska se ut som ett blogginlägg. Ska höra med byrån jag jobbar med om dem kan utforma denna typ av annons på ett annat sätt!

      Svara

      • Bella

        |

        Ja, det hade varit jättebra! Det är ju tydligt markerat att detta är en annons, men den är väldigt lik ett vanligt blogginlägg. Om man scrollar snabbt finns ju även risken att man missar annonsbannern.

        Svara

      • Emma

        |

        Jaha det förklarar det mer! Jag tror det blev väldigt förvirrande för mig eftersom att jag har adblocker på. Jag ser inga andra annonser alls på din blogg utan bara blogginlägg så jag antog att detta med var ett blogginlägg.
        Om det är en annons precis som den under din header (som jag inte kan se, haha) borde inte denna också försvinna med adblocker då? (Det här är mer en retorisk fråga antar jag haha, vet ju att du inte kan påverka vad adblocker tar bort).

        Svara

        • Egoina

          |

          Jo egentligen. Hmm… Jag antar att det är anledningen till varför nya annonsformat uppstår, om alla använder adblocker kan ju sidorna inte gå runt och därför få de hitta på nya sätt. Spekulerar bara dock! 🙂 Adblocker kanske blir bättre på att även snappa upp sånt här framöver. Ser annonser i ”artikelformat” överallt numera.

          Svara

  • Susanna

    |

    Självklart är det upp till dig vilka samarbeten du vill ha på din blogg, men det här kändes väldigt olikt dina andra samarbeten. Det här är ju liksom bara en text direkt från företaget, väldigt opersonligt, som ”ser ut” som ett blogginlägg. Dina andra samarbeten är ju mer än bara en annons vilket iallafall jag uppskattar mer, det här ”inlägget” har jag inte ens läst = dålig reklam för Renault…..

    Svara

    • Egoina

      |

      Men detta är ju inte ett ”samarbete” som jag skrivit eller varit inblandad i, utan helt enkelt bara en annons som försvinner snart igen. Precis som annonsen högst upp, under min header. Men jag ska höra av mig om att annonsen inte ska vara så lik övriga blogginlägg!

      Svara

      • Susanna

        |

        Nä, det har du helt rätt i. Om jag tittar lite mer noggrant ser jag ju att det är skillnad på detta och ett vanligt inlägg i samarbete med företag. Men vid en snabb blick är det svårare eftersom annonsen är lik ett vanligt blogginlägg. Hade varit toppen om de fick lite olika utseende ??

        Älskar din blogg! ?

        Svara

        • Egoina

          |

          Håller med dig! Tycker annonsen är bra, men det ska ju inte se ut som att jag skrivit den. Tack vad glad jag blir 🙂 <3

          Svara

  • Mli

    |

    Heja fordonsindustrin! Mvh jobbat-på-Volvo-i-6-år-och-trivs-så-jäkla-bra

    Svara

  • Susanna

    |

    Hm.. tycker också att det var lite otydligt. Dök upp som vilket blogginlägg som helst via Bloglovin.

    Svara

    • Egoina

      |

      Konstigt! Också konstigt att det går att kommentera annonsen liksom ? Förstår att det är ett förvirrande format. Ska prata med min byrå om hur vi löser det till nästa gång! 🙂

      Svara

Lämna en kommentar

Arkiv