Vegetariskt vi lagat i veckan

Jag trodde att det skulle vara svårt att sluta äta så mycket kött. Vad ska vi laga då liksom? Måste man stå och göra komplicerade linsgrytor med femtioelva olika grönsaker varenda dag? Nejdå. Det måste man inte, det funkar även när man vill äta mat snabbt. Låt mig visa vad vi åt till middag förra veckan:

 

Vi provade vegansnitchel som vi hittade i frysdisken på Hemköp. Den var sådär helt ärligt, men jag har hört att den från Hälsans kök ska vara bättre, så en annan gång ska vi prova det märket istället. Hur som helst en bra snabbrätt och med alla tillbehör så blev det gott.

 

Pulled oumph i wrap med salsa, sallad och Fraiche. En standardrätt under mitt tak som ni vet. Halloumi och oumph fungerar lika bra.

 

Enklare än såhär blir det knappt. Pasta med pestosås och pinjenötter. Såsen har jag gjort genom att blanda pesto och creme fraiche, men det går säkert fint att byta ut till Fraiche, eller bara använda pesto. Så gott i sin enkelhet! Enligt mig är det dock ett måste att ha sallad och mycket nötter till annars blir det lite tråkigt.

 

Ärtbiffar med pumpafrön och hampa. Det var sådär. Vet faktiskt inte om jag tyckte om biffarna. Och att äta potatis till ärtbiffar känns lite kaka på kaka. Vi borde haft något annat tillbehör.

 

Detta ser inte mycket ut för världen, men det var veckans favorit. Rotfruktsgratäng med svamptäcke. Verkligen supergott! Här är receptet. Jag kryddade den lite extra och hade även vitlök i svampen. Kan rekommendera det.

 

Sist men inte minst köttfärssås med quorn. Också mycket gott! Vi hade i krossade tomater, kryddor, vitlök, svamp, paprika och massa massa chili.

 

Det var allt! Låt mig rangordna alla rätter:

 

1) Rotfruktsgratäng med svamptäcke. Mmmm. Allt jag gillar på samma gång. Rotfrukter och svamp.

2) Quornfärssås. Det smakade väldigt likt köttfärssås. Jättegott!

3) Pasta med pestosås och pinjenötter. Kombinationen pesto med rostade pinjenötter är så god. Dessutom gör sig pasta bäst utan en massa krusiduller. (Haha krusidull) (så bra ord).

4) Pulled oumph wrap med salsa. En fjärdeplacering? Say what? Börjar jag kanske tröttna lite på min älskade wrap? Åh nej.

5) Vegansnitchel. Nja. Det var ingen favorit faktiskt.

6) Ärtbiffar. Inte heller någon favorit. Jag är vanligtvis lite allergisk mot sådana färdiggrejer i frysdisken (även i köttkategorin), det är ju aldrig riktigt gott. Men det hade varit bra att kunna ha snabba alternativ i frysen så därför måste man prova sig fram.

 

2 gillar

Kommentarer (61)

  • Elin

    |

    Alltså nej, inte hälsans kök. Ni MÅSTE testa Ica gott liv krispig vegoschnitzel. Den är fantastisk

    Reply

  • Ronja

    |

    Av såna där snabbgrejer i frysen tycker jag lätt hälsans köks fileer är godast. Sen är deras toscanska och deras spenat och ostbiffar väldigt goda också! Deras schnitzel är också god, men den har jag så svårt att hitta i butik nu för tiden så är osäker om den ens säljs längre.

    Reply

  • Isabel

    |

    Halvfabrikat är ju så trist men tyvärr behövs det ibland:P Måste testa svamp/rotsaks grejen, såg himmelsk ut! Ett tips är näringsjäst, nästan ett måste om man äter mycket plantbaserat. Ger en ostig smak, brukar göra kikärtsbiffar med örter,havregryn och näringsjäst i stora lass och frysa in för lata dagar. Men, inte det jag skulle skriva utan kolla in instagram kontot ”javligtgott” så mycket grym mat. Han har iofs en hemsida med massor av recept http://www.javligtgott.se/

    Reply

    • Egoina

      |

      Näringsjäst? Whaat? Hade ingen aning. Intressant 🙂 Tack för tips!

      Reply

  • Sandra

    |

    Testa Quorn Schnitzel Gruyere, fy fasiken vad gott 🙂 Jag som älskade schnizel (och ost) när jag åt kött äter denna för att stilla mitt begär. De hade den på ikea ett tag i restaurangen men slutade med tror jag :(( Finns dock i vissa frysdiskar, tycker själv den är svår att hitta men håll utkik 🙂

    Reply

    • Kattis

      |

      Jaaa älskar den <3

      Reply

  • Em

    |

    Ja, ”jävligt gott” har många bra tips! Även tidningen ”vego” har många bra och vardagliga recept. Investera i en kort prenumeration så lovar jag att inspirationen kommer (går ju säkert att läsa via någon tjänst också om man inte gillar papperstidning). En favorit (och svinlätt) är ”flygande jacob” med kikärtor. Vi lägger bara färdiga kikärtor från tetra i en form, på med banan och jordnötter och gör en sås på oatlys iMat och ketchup/tomatpuré och kryddar. Häller på såsen och in i ugnen. Serverar med ris eller valfritt. Jag som varit baconfantast saknar inte ens baconen i denna rätten.

    Reply

    • Kattis

      |

      Åh tack för tipset! Låter precis sådär enkelt som jag föredrar när det är, haha, men ändå smarrigt 😀

      Reply

  • Emma

    |

    Kanske en dum fråga, men är pestosåsen alltså värmd eller är den kall? Såg väldigt gott ut!

    Reply

    • Egoina

      |

      Värmde den i kastrull 🙂

      Reply

  • Bella

    |

    Testa Coops broccolibollar https://www.coop.se/handla-online/varor/frys/gronsaker-potatis/vegetariskt/120390567-broccolibollar-ost-basilika, väldigt goda och det finns ett recept på påsen om du vill testa göra bollarna själv. Innehåller inga konstigheter eller märkliga tillsatser/E-nummer. Toppen! Dessa är inte veganska men väl lakto-ovo vegetarisk.

    I övrigt gillar jag Ananmmas Vegofiléer, går att variera på många sätt. Väldigt lik kött om man saknar en köttlik konsistens. Vegansk!

    Reply

    • Ulrika

      |

      Bella, bara så du vet så är E-nummer bara ett ”uppslagsverk” för allt som heter tillsatser i mat i EU. Där ingår ALLT som tex vitaminer, mineraler och allt möjligt annat. Ett exempel är E300, det kallas för askorbinsyra, och är EXAKT samma ämne som C vitamin. Bara så du inte går runt och är rädd för alla E nummer som finns, utan kanske kunde läsa på lite mer om ämnet och sen gjorde ett informerat beslut om det är några specifika E-nummer du personligen vill undvika (trots att de har blivit godkända att använda i mat i EU).

      Reply

      • Bella

        |

        Absolut, jag är medveten om att alla E-nummer inte är dåliga. Har en app till telefonen som listar vad alla E-nummer står för. E-nummer är ju egentligen bara en förenkling för att slippa tyda konstiga och långa ord.

        Vissa tillsatser är bra, vissa dåliga. Rött färgämne från rödbeta är exempelvis inte skadligt för en, däremot är azofärgämnen inte så bra för oss, speciellt inte för barn. Trist att Sverige tidigare har förbjudit azofärgämnen men i och med medlemsskapet i EU har Sverige varit tvungen att godkänna det igen. (En liten sidnotering bara.kr

        Ovan skrev jag dock till mitt försvar ”märkliga tillsatser/E-nummer”. Med detta sagt menar jag inte att alla tillsatser är märkliga.

        Menar inte att svara elakt eller drygt, och jag hoppas ditt svar inte heller var menat som en elak kommentar till mig.

        Tips till er alla är att ladda hem en E-nummerapp! Supersmidigt!

        Ha det gott alla 🙂

        Reply

  • Sabrina

    |

    Lagade något riktigt smaskigt igår!
    Hemgjorda rödbetsbiffar och zucchinifalafel, en smaskig (också hemgjord) hummus med massa koriander, och så lite glasnudlar och grönsaker till. Så jäkla gott!! Enkelt att göra men lite kladdigt och tog tid ha ha… 😀 Veganskt hela rubbet!

    Reply

    • Kattis

      |

      Har du något bra recept på rödbetsbiffar? Jag tycker det är så svårt med grönsaksbiffar överlag! Har iofs inte testat med just rödbeta..

      Reply

      • Sandra

        |

        Jag tycker det är jättegott med rödbetsbiffar med massa fetaost i! Ibland kör jag även med kikärtor, då tycker jag biffen binder lite bättre.

        Reply

  • Felicia

    |

    Åh vad kul att rotfruktsgratängen kom etta! Som baljväxt/nöt/fröallergiker är det lite tufft att hitta vegetariska rätter (veganskt är ju hopplöst för mig, jag behöver protein från mjölk och ägg om jag ska äta mindre kött) så den där ska jag verkligen testa. 🙂

    Reply

  • Robert

    |

    Det är väl det som kan kännas besvärligt om man vill äta vegetariskt, att veta vad man skall äta. 😛

    Reply

  • Veronica

    |

    Tips, gör egna vegetariska biffar.

    Blötlägg mungbönor i 1-2 dygn och sen mixa bönorna med gul lök eller purjolök, krydda (jag brukar krydda med örtsalt, chili). Stek biffarna o sen frys in dem. Smakar mycket bättre än de köpta vegetariska biffar.

    Kram!

    Reply

    • Kattis

      |

      Ska testa detta! Jag köpte torkade mungbönor för längesen men misslyckas jämt.. försökte göra någon soppa jag hittade recept på tex, men det blev katastrof haha.

      Reply

  • Anita

    |

    Har inte kollat tidigare kommentarer så någon kanske tipsat om det men prova vegansk mannagrynsfisk! Googla det receptet. Tyckte det var helt okej faktiskt om man har rätt sås och tillbehör!

    Reply

  • Malin

    |

    Kul med vegetariska mattips! Provade också de där ärtbiffarna förra veckan och hade också lite svårt för dem, tror det var myntan som gjorde det. Annars är hemmagjorda ärtbiffar sjukt goda, typ som ärtpesto fast i biff-form. Kan dock vara svårt att få dem att hålla ihop…

    När jag och min sambo vill laga nåt svinagott brukar vi köra på detta recept: https://www.coop.se/recept–mat/recept/b/broccolibollar-med-rostade-rotfrukter-och-sweet-chiliyoghurt/

    Reply

  • Elin

    |

    Inte veganskt, men vegetariskt, tips: Findus ricottabiffar och deras falafel!
    Biffarna är såå goda med tomatsås och pasta.

    Reply

  • Annie

    |

    Tycker anammas schnitzel (som jag gissar att det är på din bild) bara smakar bra om den steks i orimliga mängder fett av något slag (margarin eller olja)

    Reply

  • Maria

    |

    Prova rimmad lax med dillstuvad potatis. Mums.

    Reply

    • L

      |

      Lax är ju dock inte så vegetarisk?

      Reply

    • Fanny

      |

      Lax känns väldigt icke vegetariskt måste jag säga

      Reply

  • H.

    |

    Mina favoritbiffar som är vegetariska, men dock inte veganska.. :/

    Koka linser tills de är al dente och häll av vattnet
    Blanda i ett ägg, de rivna morötterna, fetaost och kryddor (tänk att du gör typ köttbullar)
    Forma biffar och stek tills de fått stekyta. (Jag är en latmask så jag brukar forma biffar och köra in i ugnen, man slipper då det jobbiga med att de eventuellt faller sönder också!)
    Sååå gott och snabbt att röra ihop!

    Reply

  • Tove

    |

    Tycker ofta att köttsubstitut varken är så himla gott eller billigt! Att byta ut mot just linser osv. Är ofta nästan godare tycker jag :)))

    Reply

    • Natta

      |

      Håller verkligen med! Känns nästan mer processat än halvfabrikatskött. Speciellt sojaprodukter är så ofräscha. Jag bor i Spanien och äter inte kött (men fisk) och tror inte jag har sett såna produkter nästan alls. Finns lite tofu och sånt (inte sagt att det inte kommer att komma) men vegetariskt är liksom linser, kikärtor mm som man kan göra hur mkt som helst av! Lite pilligare kanske, men sjukt mkt godare och nyttigare.

      Reply

  • Kattis

    |

    Jag tycker det är skitsvårt med vegetarisk mat (om man inte har råd/lust att köpa halvfabrikat jämt då, isåfall kan jag leva på gruyereschnitzlar haha) så uppskattar verkligen såna här inlägg 🙂 en sak jag försöker bli bättre på är att pimpa rätter med frön och nötter sådär som med pinjenötterna. Kan ju verkligen lyfta en rätt men jag är så dålig på det.

    Reply

    • Egoina

      |

      Jaaa det är världens bästa grej! Färska örter och nötter kan pimpa vilken maträtt som helst 🙂

      Reply

  • Sara

    |

    Måste prova gratängen. Letat sååå mycket efter goda vegetariska/veganska recept. Men har sjukt svårt för bönor och ärtor av alla slag. Den där konsistensen 🙁

    Reply

  • Isabelle

    |

    Åh men då tipsar jag om min favorit bland vegrätter för tillfället Asiatisk sallad med dressing och tzay(HUUUR KAN INGEN I DENNA TRÅD NÄMNT TZAY?!?!) För två pers:
    * glasnudlar
    * Tzay
    * ca 150 g grönsaker att toppa med (t ex gurka, tomat, morot, rädisor och groddar)
    * ca 150 g grönsaker att steka (t ex grön sparris, zucchini, paprika, olika sorters lök, broccoli och pak soi)
    * salt, svartpeppar

    Asiatisk dressing
    * Sambal efter behag
    * 1/2 dl asiatisk fisksås
    * 1/4 dl färskpressad limejuice
    * 2 msk japansk soja
    * 1,5 msk strösocker

    * Nudlar: Tillaga nudlarna enligt anvisning på förpackningen. Häll av och spola dem i kallt vatten, låt rinna av väl.
    * Strimla grönsakerna som ska serveras råa.
    * Skär grönsakerna som ska stekas i mindre bitar. Stek dem hastigt i en mycket het stekpanna.
    * Dressing: Blanda sambal med övriga ingredienser.
    * Blanda allt och ha i stekta tzaybitar. (Ta gärna lite extra sambal på dem när de steks). Servera. ⭐️

    Reply

    • J

      |

      Fast fisksås är väll knappast vego?

      Reply

  • J

    |

    Har tre (lakto-ovo) vegetariska tips, som jag gör ofta och ääälskar!

    Först, bästa (!!) vegetariska ”köttfärs”såsen. Gjord på belugalinser och det blir så sjukt lik vanlig köttfärssås:
    http://www.dn.se/mat-dryck/recept/bolognese-pa-svarta-linser/

    Vegetarisk lasagne (tips, krydda upp tomatsåsen med massa basilika och andra goda örter):
    https://www.ica.se/recept/veggo-lasagne-653499/

    Och halloumi/morot-biffar, såå saftiga och goda:
    https://www.ica.se/recept/morots-och-halloumibiffar-720975/

    Sedan, när vi ändå är inne på mat. Ny säsong av Masterchef Australia började på TLC igår! Pepp! Går söndag – torsdag klockan åtta tror jag 🙂

    Reply

    • J

      |

      Tar tillbaka, såg precis att säsongen som börjat sändas var från 2014 🙁 Alltså inte ny! Men ny för TLC 😉

      Reply

  • Inne hos Ina

    |

    Det godaste färdiglagade från frysdisken tycker jag är Mexicali Nuggets från Ekko Gourmet. De har fler produkter i sitt sortiment men jag har inte testat fler eftersom de är ganska dyra. Annars tipsar jag om kokböckerna Mera Vego och Ännu Mera Vego. Jag använder dem hela tiden. De har en hemsida också där du bland annat hittar ett jättebra recept på Bolognese: Meravego.se

    Reply

  • Linn

    |

    javligtgott.se tror jag hade passat dig och F med tanke på vilka matälskare ni är 🙂 tipstips!

    Reply

  • Johanna

    |

    Det här receptet på vegetarisk lasagne tyckte jag väldigt mycket om 🙂

    Reply

  • Anna

    |

    Vi är på exakt samma ställe som ni så jag letar mycket inspo! Måste dela med mig av vår stående favorit som vi gör minst en gång i veckan, SÅ gott och bäst för kylskåpsrensning.
    Vego-lasagne:
    Grovt riven zucchini
    Riven lök
    Hackad chili
    Babyspenat
    Krossade tomater
    Vitlök
    + allt annat ni har hemma, typ riven morot, svamp osv. Det mesta funkar.

    Fräs allt på hög värme, krydda och stäng sedan av plattan och låt det svalna. Rör i keso eller ricotta. Varva sedan färska lasagneplattor med fyllningen och riven ost (helst hård lagrad). Platta-fyllning-ost-platta tills ni är nöjda. Toppa med ost och grädda cirka 20 min i ugnen på runt 200. Busenkelt och sviiingott!!

    Bonustips! Kolla in spisamedlisa på instagram 🙂

    Reply

  • Sofia

    |

    Hälsans kök har en hel del skitgoda grejer! Testa vegoburgarna om ni inte gjort det. De är godare än alla färdiga köttburgarbiffar man kan köpa. Och perfekta att grilla. 🙂 Sen kan ni ju alltid göra falafel. Det är så jäkla simpelt och går snabbt. Släng ihop en tzatziki och koka lite ris till. Klart!

    Reply

  • Sara

    |

    Hoppas på flera av dessa inlägg, kul med inspo och ideér!

    Reply

  • Lilly

    |

    Testa Findus (gröna) ärtbiffar! De är jättegoda tycker jag och passar perfekt för lata dagar!

    Reply

  • Vilma

    |

    Om du letar efter goda ärtbiffar kan jag rekommendera Findus frysta ärtbiffar med smak av citron och chili, riktigt goda 🙂

    Reply

  • Sofia

    |

    Alltså – chörizo från Astrid och aporna. Du kommer inte ångra dig!! Kan också tipsa om att göra en quornfärs med linser i, blir lite mer tuggmotstånd och oerhört mättande, perfekt för snabba matlådor

    Reply

  • m

    |

    Allt från Hälsas kök är SÅ GOTT! Speciellt deras sojanuggets!!

    Reply

  • Vendela

    |

    Själv bojkottar jag Hälsans Kök eftersom det är ett israeliskt företag.
    Jag tycker Anammans schnitzlar är goda, men det ser ut som att det skulle kunna vara en sådan ni äter på bilden.
    Färdiga grönsaksbiffar är tyvärr ingen höjdare nej :/ Om en har tid och ork så är det dock gott att göra en stor sats egna att ha i frysen 🙂 Quinoa och rödbetsbiffar gjorde jag senast som blev riktigt goda!

    Reply

  • Sandra

    |

    Hett tips är Lenin Mansala burger från Ekko gourmet. Godaste vegburgarna ever 😀

    Reply

    • Sandra

      |

      Lemon inte Lenin hehe

      Reply

  • Denise

    |

    Anammas ”kött”bullar, hamburgare och färs är sååå bra att ha i frysen. Även quornnuggets. Och så är ju svamp och nötter och sånt GULD. Har du provat seitan förresten?

    Reply

  • Mli

    |

    Orkar inte läsa igenom alla kommentarer, så sorry om jag upprepar nåt, MEN jag tror tyvärr HKs schnitzel är icke-vegan nu mer 🙁 den innehåller ägg sen rätt nyss, om jag inte missminner mig helt…

    Reply

  • Bebisönskan -+IVFsuccess.

    |

    dafgårds örtbiffar o grönsaksbiffar är typ det godaste som finns om du vill ha något snabbt från frysen 😀

    Reply

Lämna en kommentar

Arkiv