Follow my blog with Bloglovin
Headerbild för Egoinas blogg på egoinas.se
Headerbild för Egoinas blogg på egoinas.se

Policy kring reklam

Försöker hålla mig sysselsatt idag och satte ihop en guide, eller policy, till hur jag markerar ut reklam i min blogg. Jag fick tipset av en läsare och tycker det är jättesmart, det är bra så att det blir så tydligt som möjligt.

 

policy

Policyn finns som en undersida och nås genom att klicka här.

 

thumbnail_img_1216

Eller på denna knapp om man läser i telefonen.

 

Säg till om ni kommer på en sexigare rubrik än ”policy kring reklam”. *Hej stel*. Men jag hoppas att själva sidan är tydlig och kristallklar!

 

0

Spåra från din sida.

Kommentarer (17)

  • Nilla

    |

    Känns glasklart! Men tänkte bara på denna meningen ”Mina åsikter aldrig är dock aldrig köpta.”

    Ska det inte stå ”mina åsikter är dock aldrig köpta” Med vänlig hälsning, dyslektikern. 😉

    Svara

    • Egoina

      |

      Ska ändras 😉

      Svara

  • Amanda

    |

    Möjligtvis reklampolicy? Nästan samma kanske haha, men blir lite kortare och ser lite jämnare ut tillsammans med de andra kategorierna kanske?

    Svara

    • Egoina

      |

      Haha tack! Låter bättre 🙂

      Svara

  • Robert

    |

    Givetvis säger vi till om vi kommer på något sexigare i det fallet. 😉

    Svara

  • Nicolina

    |

    Men ÄR detta verkligen upp till dig själv/oss läsare? Asså uppriktig fråga för jag är inte säker själv, men av det jag läst så verkar det vara markering högst upp i inlägget som gäller, punkt.

    Svara

    • Egoina

      |

      Kort svar: nej, såklart inte. Jag har undersökt, googlat och kollat på ett klipp från riksdagen om marknadsföring på sociala medier. Jag är 99% säker på att jag följer reglerna. Men då vissa saker fortfarande är lite gråzon kan det komma att ändras. Det viktigaste är dock att vara tydlig med vad som är reklam och inte. Det är mycket viktigare än exakt hur det märks ut, man tittar på helheten. Och det vet jag att jag är. Med denna guide blir det dessutom ännu tydligare 🙂 (hoooas jag iaf, gjorde mitt bästa med formuleringarna).

      Svara

  • Hanna

    |

    Det går inte att se den knappen på mobilen, för det ligger en reklamannons rakt i vägen 😮

    Svara

    • Egoina

      |

      Haha så ironiskt och dumt..

      Svara

      • Hanna

        |

        Hahahaha jag tänkte inte ens på det! Sjukt ironiskt

        Svara

  • Andrea

    |

    Det ser bra ut 🙂 vet inte om det stämmer att det alltid alltid måste finnas en märkning högst upp i inlägget, men om det är så stämmer ju meningen ”inlägget innehåller adlinks” lika bra in på ett inlägg om din dag på stan där du i förbifarten nämner dina nya skor som på ett inlägg som bara handlar om dina nya skor, om du är med på hur jag menar.

    Sen skulle jag nog ge pressutskick en egen rubrik. Jag ser då och då kommentarer som insinuerar att att det egentligen rör sig om ett samarbete, men att bloggaren låtsas att den här saken de ville ha av en slump dök upp utanför dörren.

    Själv har jag fått uppfattningen att det kommer saker stup i kvarten, men att bloggaren skriver om det de gånger det som kommer var önskat. Typ om du kommer hem från jobbet och det hänger hushållspapper vs choklad på dörren. Mer troligt att chokladen genererar ett inlägg, för när vill man inte ha choklad? :p men som sagt, bra att förklara pressutskick för att slippa sådana anklagelser 🙂

    Svara

    • Egoina

      |

      Kanske. Jag har funderat en del på det och jag håller inte med. Ett inlägg där jag exempelvis visar ett kollage med saker som är köplänkar, eller om inlägget handlar om det jag länkar till så absolut. Men annars tycker jag inte att hela inlägget ska märkas ut. Jag skriver ju precis bredvid länken som är en adlink att det är just en adlink. På så sätt vet ni precis vilka länkar som är det.

      Vad gäller pressutskick håller jag inte heller med, jag har inte bett om sakerna och bloggar i princip aldrig om något som blivit skickat till mig utan att jag bett om det. Jag vill inte att det ska misstolkas med att det är något som är avtalat med företaget för det är det absolut inte. Men jag låtsas ju aldrig att att något ”dyker upp av en slump”, jag är väldigt tydlig, som tex här: https://egoinas.se/?p=55338

      Det är just det som är grejen, man ska vara tydlig och det är jag ju? Jag skriver ju precis rakt ut när det är samarbete, adlink eller sponsrat. Men OM det är så att någon menar att jag är otydlig eller missar detta i en post får ni absolut säga till så ska jag bli bättre. Men i dagens läge tycker jag att jag är väldigt väldigt tydlig 🙂

      Vill också tillägga att det inte alls är troligt att choklad genererar ett inlägg. Jag skriver otroligt sällan om saker som skickas hem (kanske därför jag nästan inte får presskick längre, haha) och vet att det är väldigt ovanligt att andra stora bloggar gör det också. Vi vet vad vår marknadsföring är värd och det är mer än choklad. Men vad gäller mindre bloggar håller jag med dig dock, där är det väldigt otydligt i många fall. Kram!

      Svara

      • Andrea

        |

        Det känns bara som att man alltid hör att alla former av reklam måste märkas högst upp i inläggen, men jag vet som sagt inte om det stämmer och från mitt perspektiv som läsare räcker det absolut med en märkning i den löpande texten 🙂

        Gällande pressutskick tänkte jag att det för bloggarens skull kan vara bra att klargöra att det INTE rör sig om ett samarbete de få gånger pressutskick genererar ett inlägg, men det är ju självklart upp till dig.

        Jag såg en gång en kommentar under en av Therese Lindgrens vloggar där personen påstod att det är riggat varje gång det ringer på dörren så att hon då skulle ha avtalat att företag X ska ringa på dörren kl. 10, Y vid 12 osv. Haha, orka! Skönt att du inte får så många pressutskick längre. Jag har alltid tänkt på hur jobbigt ni bloggare måste får det med återvinningen när massa oombedda saker ständigt dyker upp :p Kram!

        Svara

        • Egoina

          |

          Ja, okej då förstår jag. Jag brukar i och för sig inte få den responsen, men det är klart man kan märka det ”tvärtom” (inte riktigt tvärtom, men du fattar) också. Smart, det tänkte jag inte på 🙂

          Svara

  • Kristina

    |

    Åh vad nice! Gillar att du är så öppen med det och att du inte håller på med smygreklam 🙂

    Svara

  • Lovisa

    |

    Du kan verkligen vara nöjd och riktigt stolt att du bedriver Sveriges bästa och mest legit blogg. Allt du skriver känns äkta och DU är så äkta. Blir så mycket roligare då 😀 Kram till dig och stay strong <3 Det är synd du har så tight om tid (och jag också…) annars hade vi haft skitkul om vi hängde, det vet jag!!

    Svara

    • Egoina

      |

      Tack, vad glad jag blir 🙂 Haha, vi får planera bättre och styra upp en träff!

      Svara

Lämna en kommentar

Arkiv