Follow my blog with Bloglovin
Headerbild för Egoinas blogg på egoinas.se
Headerbild för Egoinas blogg på egoinas.se

Söndagspromenad

Tänk att jag har hängt i Helsingborg i typ fyra år, men sett mer av staden de senaste månaderna än jag gjort under hela tiden sammanlagt innan dess. Jag har träffat en upptäckare som vill visa mig allt <3

 

image

image

image

image

image

 

Idag blev det en söndagspromenad på ett nytt ställe och en ursäkt till att köra lite. Jag läste förresten någonstans att man inte får lov att ha ett mål med körningen när man övningskör? Vet inte om det stämmer. Man får alltså inte bestämma att man ska till en viss punkt, eller vara på väg någonstans. Jag förstår att det kan bli lite fel om man typ bestämmer att den som övningskör ska köra härifrån till Stockholm eller så, men att jag till exempel kör hem från jobbet, varför är det fel? Det är väl bättre för mig att kunna planera körningen? Aja. Om någon frågar är vi väl bara ”ute och kör” då.

 

0

Spåra från din sida.

Kommentarer (32)

  • Elin

    |

    Det kan omöjligt stämma. Det är bra att kunna planera sin körning, vilket du också kommer få göra på uppkörningen. Däremot rekommenderar många körlärare att du inte övningskör när ”man ändå ska till affären” då det lätt blir lite ofokus, iom att man inte är ute och kör med syfte att just övningsköra. Jag själv vet inte om jag vill tro på det, tror all körvana är bra 🙂

    Svara

    • Ida

      |

      Låter märkligt, så mycket mängdträning som möjligt är väl det bästa 🙂

      Svara

    • Sofie

      |

      Jag fick inte planera min körning på uppkörningen. Det var bara att sitta där och få instruktioner under tiden man körde, ”sväng höger här framme”, ”stanna här och backa runt hörnet”, kör in på parkeringsplatsen och parkera”, ”ta vänster i rondellen” osv. Som att köra efter en gps utan att veta vart man är på väg eller ha sett kartan innan (hade inte heller kört i just den staden tidigare vilket kanske var lite dumt av mig men det gick ändå 😉 ) Så det kan nog vara bra någon gång Egoina, när du känner dig säker på körningen så sätt dig i bilen utan ett mål och bara följ instruktionerna från din handledare 🙂

      Svara

    • Lina

      |

      Det stämmer faktiskt. Precis som Regina säger får man inte ha ett mål med körningen, t.ex exemplet du nämner att köra till affären, eller att övningsköra när man ska till landet. Sen om någon faktiskt kollar upp det är ju en annan fråga 🙂

      Svara

      • Fanny

        |

        Nej det stämmer inte. Det var så förr, men inte nu längre.

        Svara

  • Myhrans

    |

    Det tror jag inte stämmer alls. Man måste ju få övningsköra var som helst. Ju mer körning desto bättre. Jag körde alltid när vi skulle någonstans när jag övningskörde. Lika bra att passa på att öva när man ändå ska transportera sig i bil liksom.

    Svara

  • Erica

    |

    Precis som Elin skriver, man ”ska” inte köra från A till B, utan man ska ut och nöta olika moment till exempel backa runt hörn. Det är det de menar när de säger att man inte bör ha ”ett mål” med körningen. Jag tog nyss körkort och det jag kände att jag behövde mest var körvana, jag tyckte inte alls det var roligt och behövde ut och köra för att köra. Tycker man ska göra det OCH nöta moment. Blir alltid bra! 🙂

    Svara

  • Ida

    |

    Nu får du säkert 1000 likadana kommentarer, men att en inte får köra mot mål är gammalt. Lycka till med körningen 🙂

    Svara

  • Robert

    |

    Haha, vilka regler det finns – om det stämmer det där. 😛

    Svara

  • Elin

    |

    Det är nu för tiden mest en rekommendation.

    Internet säger så här:
    ”Öva aktivt
    Undvik den passiva träning som en del handledare tillåter redan i början – när man ändå ska till stormarknaden, stugan eller släktingarna så får eleven köra.

    Det innebär ofta att eleven får köra under förhållanden som den inte är redo för, till exempel köra på stora landsvägar innan hon kan hantera bilen på ett bra sätt. Förr var det till och med förbjudet att köra mot ett bestämt mål när man mängdtränade privat. Tränar eleven under för svåra förhållanden kan även din situation bli mycket pressad. Tvingas du ”köra bil” från passagerarstolen med en nybörjare vid ratten, till exempel under rusningstrafik, så är risken stor att du blir mycket stressad.”

    Inget fel i att köra till affären så länge man är redo för den typ av trafik det innebär, alltså. Man säger nog så för att poängterar att det är viktigt att bara köra utan mål också, då det annars kanske bara blir korta turer till affären eller mormor.

    Svara

  • Jenny

    |

    Det var förbjudet förr men inte nu längre tror jag!

    Svara

  • Pia

    |

    Detdär med målet; det var så förut men inte längre. Tror anledningen var att eleven (och handledaren) kunde bli ofokuserad och stressad av att man var ”påväg” nånstans och att man kanske inte är redo för dom moment som kommer påväg till farmor tex (motorväg, rusningstrafik mm) men så länge man vet vad som komma skall på vägen man är ute och kör på så är det ju bara bra och vettigt att ha ett mål! Annars blir det ju tråkigt kan jag tycka och man åker hem

    Svara

  • K

    |

    Va? Det låter jättekonstigt! Jag hade alltid mål kär jag övningskörde, typ åk till båstad, åk till plantagen, åk till stan etc då kan man ju träna på att planera vilket också är något man behöver kunna, typ ”nu borde jag lägga mig i vänster fil istället för jag ska snart svänga vänster” osv. Förstår inte varför man inte skulle få övningsköra med ett mål??

    Svara

  • Alexandra

    |

    Var är detta någonstans? Jordbodalen?

    Svara

  • Annie

    |

    Låter jättekonstigt. Men körskolelärare har (med full förståelse) ett överdrivet säkerhetstänk och tänker förmodligen att det lätt kan bli att man inte aktivt lär ut under körningen utan är ofokuserad som Elin ovanför mig skriver. Alltså, jag vet att det är JÄTTEVIKTIGT med säkerhet, men ibland kan de verkligen överdriva saker och ting på körskolekursen. Det kommer du märka vid Riskettan; ”Om du är ute och kör på natten, och börjar känna dig trött när du är 2 km från hemmet. Bör du då stanna och ta en powernap?” Enligt körskolelärare är svaret JA. HAHA, never ever att det händer i praktiken 😉

    Svara

    • Katie

      |

      Eller hur! Plus — större risk att stanna två km från mitt hem pga idioter på vägarna som stannar och rånar folk. Två km tar typ fem min att köra. Kan man inte hålla sig vaken i fem min till bör man inte ta körkort alls, känner jag 😛

      Svara

      • B

        |

        De flesta olyckor på natten sker ca 15 min från slutdestinationen, man slappnar av, råkar somna etc.

        Svara

  • Johanna

    |

    När jag och min man träffades för lite mer än 7 år sen brukade vi vara där och promenera. Vi bestämde oss för att om vi skulle gifta oss med varandra någon gång så skulle det vara där. För snart 1,5 år sen sa vi ja till varandra i Raus kyrka. Helt underbar miljö på alla sätt 🙂

    Svara

  • Elin

    |

    Aldrig hört talas om något sådant! När jag gick på körskolan så handlade nästan allt om att jag skulle planera min körning. Det vill säga, läraren sa att jag skulle köra till en viss plats. Och så fick jag planera min körning därefter genom att lägga mig i rätt fil från början osv. Det är ju även ett moment på uppkörningen, att man planerar sin körning. 🙂

    Svara

  • Frida

    |

    Det är inte så längre 🙂

    Svara

  • R

    |

    Den regeln kommer jag ihåg från min egen övningskörning. Tror inte någon följer den egentligen 😛 Men det är något juridiskt, man får såklart köra planerat men grejen är väl att när man inte har körkort ska man bara köra för att lära sig köra, inte för att transportera sig någonstans. Tanken kanske är att man ska anpassa rutterna efter vad som behövs läras och inte efter vart man behöver åka? Jag vet inte, men kan inte tänka mig att regeln funkar i praktiken.

    Svara

  • Anna

    |

    Det är inte sant, man brukar säga att det är bra att inte ha någon bestämd destination och mål vid övningskörning för att den som övar inte ska ha någon press (typ en sur lillebror, stressad mamma och pressad pappa till handledare….) när man kör utan helt kan fokusera på att enbart köra.

    Svara

  • :D

    |

    Låter ju helknäppt. Kanske ihopblandat med uppkörning, där man ofta kör utan mål, utan bara kör efter hur kontrollanten säger att man ska köra?

    Svara

  • Carro

    |

    Så var det inte när jag tog körkort i alla fall. Aldrig hört talas om!
    Jag tycker alla mil man kan samla ihop är bra. Men visst är det bra att öva utan mål också, att handledaren kanske har tänkt ut en rutt du inte får veta.

    Planera sin körning på uppkörningen har jag inte heller nåt minne av, som någon nämnde här.

    Svara

  • viktoria

    |

    nej, jag var på handledarkursen/introkursen en måste gå förra veckan och körskoleläraren tog upp just detta och sa att detta var de gamla riktlinjerna, men att nu förtiden tycker de att det är bra att kombinera tex längre resor mellan städer och övningskörning då föraren ändå kommer behöva lära sig dessa saker så lika bra att börja öva. Dock gäller det att inte pressa sig och köra på även om en är tex trött ”bara för att jag måste ha kört det”. Då tycker de att det är bättre att byta förare och ev byta tillbaka senare. Men de var absolut inga problem med att köra med ett mål, det var nästan att föredra då det är lättare att planera sin körning sa de!
    Kram

    Svara

  • Julia

    |

    BULLSHIT! Jag hade a l l t i d mål när jag övningskörde (även med körskola) så kör ditt race (lagligt förstårs) 😀

    Svara

  • Mli

    |

    Måste bara få säga att det är så himla roligt att du träffat någon! Så glad för din skull <3

    Svara

    • Egoina

      |

      Tack, jag med 🙂 <3

      Svara

  • Felicia

    |

    Det har nog aldrig varit en regel, men en rekommendation typ. Fick också höra att man inte skulle ha ett mål, men vad fan, det hände ju aldrig att man bara ”åkte ut o körde”? Man kör ju för o ta sig någonstans. Det finns väl en miljö att tänka på också, så alla övningskörare inte bara börjar surra runt i onödan.

    Svara

  • Anita

    |

    Har inte hört det där med att INTE ha ett mål?? Ett kriterie är väl att man ska lära sig att läsa skyltar och det är ju jättebra om man har ett mål då så man kan följa dem? konstig rule!

    Svara

  • Sofie

    |

    Jag har aldrig heller hört denna regel förut.
    På min uppkörning fick jag ”ordern” ’Kör hem till dina föräldrar”, som var ca 15 minuter bilresa bort. Så då fick jag ju planera på förhand osv.
    Tycker det är bra att ha ett mål, för det är ju det man alltid har sen när man ska köra.

    Svara

Lämna en kommentar

Arkiv